Srdiečková MŠ
OTVÁRAME 13.3.2025
AKO PRVÁ MŠ v Košiciach a máme pre detičky nové :
Malý šéfkuchár bez čapice OZ, Pod kopcom 34, 940 02 Nové Zámky, registrovaným MV SR dňa 5.6.2007 pod č. VVS/1-900/90-30208 vzatým na vedomie MV SR dňa 20.7.2016 pod č. VVS/1-900/90-30208-1
SRDIEČKOVÁ ŠKÔLKA
Ranné detstvo je kľúčové pre formovanie návykov a postojov dieťaťa na celý život. Podľa celosvetovej medzinárodnej organizácie pre predprimárne vzdelávanie OMEP - Organisation Mondiale pour L’Éducation Préscolaire, sú to všetky deti od 0 do 8 rokov. V tomto období je dôležité rozvíjať zdravé návyky, ktoré sa v priebehu času menia na zvyky. Dôležitú rolu v živote človeka hrá pochopenie seba samého, spolupatričnosť, tolerancia, diverzita a akceptácia rôznorodosti života.
Celoročný projekt: „Srdiečková škôlka“ sa zameriava na prevenciu duševného a fyzického zdravia detí v materských školách. Primárne podporuje výchovu k tolerancii, porozumenie inakosti, podpore dobra a pomoci iným, formou pozitívneho zážitku detí a učiteliek v materskej škole.
Hlavný cieľ projektu:
- prevencia duševného a fyzického zdravia detí v rannom veku
- pozitívna psychológia formou zážitkového vzdelávania
Podrobné ciele:
- podporovať výchovu detí k tolerancii, dobra a pomoci druhým
- akceptáciu rôznorodosti a empatie
- podpora prosociálneho správania sa
- výchova k životu inkluzívnej spoločnosti
- vývinová psychológia a psychológia zdravia
Charakter projektu: preventívny, diagnostický, terapeutický
Cieľová skupina:
- prioritne: materské školy - deti vekovej kategórie od 3 do 8 roka života
- pedagogický zamestnanci, zamestnanci školy
- sekundárne: rodičia, súrodenci a rodiny detí
Pozitívna psychológia v období ranného veku dieťaťa a jej vplyv na zdravý psychosociálny vývin:
Prvých 6 až 8 rokov života dieťaťa je kľúčové obdobie pre jeho vývin. V tomto období sa rýchlo rozvíja mozog, formujú sa sociálne a emocionálne zručnosti a budujú sa základy a návyky pre celoživotné zdravie a šťastie.
Pozitívna psychológia, podpora psychológie, ktoré sa zameriava na silné stránky a pozitívne aspekty ľudského života, môže hrať dôležitú úlohu pri podpore zdravého a šťastného vývoja detí v ranom veku.
Rovnako ako pedagogika objasňovania, hrá dôležitú rolu v živote dieťaťa, nakoľko dieťa má objasňovanú situáciu, prostredie a aktivity, ktoré sa v jeho živote dejú.
Kľúčové princípy pozitívnej psychológie na ranné detstvo:
- Zameranie na silné stránky detí: Pozitívna psychológia zdôrazňuje dôležitosť budovania na silných stránkach detí, namiesto zamerania sa na ich slabé stránky.
To zahŕňa identifikáciu a pestovanie talentov, záujmov a zručností detí, tvorenie priateľstva a pomáhanie rovesníkom.
- Rozvoj optimistického myslenia už v rannom veku: Optimistické myslenie je ako „viera“, že svet je dobrým miestom na život, že veci sa nakoniec vyvinú dobre. Deti s optimistickým myslením sú odolnejšie voči stresu a neúspechu a majú tendenciu mať šťastnejší a zdravší život. Tolerancia k iným
a optimizmus sú spoločná cesta k zdravej spoločnosti.
- Pestujme s deťmi vďačnosť od ranného veku: Vďačnosť je schopnosť oceniť dobré veci v živote. Deti, ktoré sa naučia byť vďačné a pokorné sú v živote spokojnejšie a optimistickejšie.
- Posilňujte láskavé vzťahy: Silné a láskavé vzťahy s rodičmi, učiteľkami
a rovesníkmi či s inými dospelými sú pre zdravý emocionálny a sociálny vývoj detí nevyhnutné.
- Hrajme sa a bavme sa: Hra je pre deti dôležitým spôsobom učenia a zdravého rastu. Podporujme deti v tom, aby sa spontánne hrali a zabávali sa, a vytvorte pre ne prostredie plné radosti a bezpečia.
Vplyv pozitívnej psychológie na vývin dieťaťa:
Výskumy ukazujú, že deti, ktoré sú vystavené princípom pozitívnej psychológie v ranom veku, majú tendenciu mať:
- Vyššiu sebaúctu a sebavedomie
- Lepšie sociálne a emocionálne zručnosti
- Väčšiu odolnosť voči stresu a neúspechu
- Pozitívne formuje priateľstvá a vzťahy
- Lepšie akademické výsledky v neskoršom školskom veku
- Zdravšie fyzické a duševné zdravie na celý život
- Optimistickejší a šťastnejší životný postoj
- Ľahšie prijímanie zmien
Základné cieľové oblasti projektu pre:
Dieťa:
- Rozvoj identity dieťaťa
- Tolerancia a výchova k dobru
- Pochopenie inakosti
- Vzťah k sebe samému
- Vzťah k iným deťom
- Vzťah k ľuďom
- Vzťah k svetu
Pedagóga:
- Upriamiť pozornosť na výchovu detí k tolerancii, k dobru a pomoci druhým
- Obraz o sebe, sebareflexia učiteľského poslania
- Utváranie pozitívneho vzťahu a postojov detí k iným ľuďom
- Spoznávanie iných kultúr
- Minimalizovať hodnotenie druhých
- Búranie generačných predsudkov
Materskú školu:
- Dlhodobá udržateľnosť prevencie dušeného zdravia detí
- Pozitívna a priateľská atmosféra v škole
- Prirodzená ochota pedagógov a rodičov meniť sa
- Vývinová psychológia dieťaťa 0 – 8 rok. „Ako som narástol/la“
- Život dieťaťa s obezitou „Si tučný/á“
- Vzťahová väzba „moja mamička sa na mňa pozerá z hviezdičiek“
- Rodinné zázemie „On/a je z osady“
- Hendikepované deti „Moja sestra je na vozíčku“
- Deti migrantov „Moji starí rodičia zostali doma“
- Utečenci pred vojnou „Nemám domov“
- Rodinné zázemie „Moja rodina je moja mama a ja“
- Hlad detí „Život detí v Afrike“
- Ľudskosť „Zbierka hračiek pre iné deti“
- Moja farba pleti je iná ako tvoja... a iné
Očakávané výsledky u detí:
Rozvíjanie:
- Sebauvedomovanie a sebapoznanie
- Sociálne a emocionálne zručnosti
- Empatie a porozumenie pocitom druhých
- Rešpektu a tolerancii voči odlišnostiam
- Schopnosti komunikovať a riešiť konflikty
Posilňovanie:
- Pocitu vlastnej hodnoty a sebavedomia
- Pocitu bezpečia a spolupatričnosti
- Zdravých medziľudských vzťahov
- Zodpovednosti a ochoty pomáhať druhým
Zvyšovať povedomie u pedagógov a rodičov o:
- Dôležitosti tolerancie a inklúzie vo výchove detí
- Stratégiách na podporu duševného zdravia detí
- Možnostiach, ako pomôcť deťom s rôznymi potrebami
- Prispievať k inkluzívnej a tolerantnej spoločnosti
Príklady dobrej praxe:
- Deti sa budú vedieť lepšie vyjadrovať k svojim pocitom a potrebám, rešpektovať pocity a potreby druhých.
- Deti budú vedieť riešiť konflikty nenásilnou a empatickou formou.
- Deti začnú vnímať odlišnosti ako prirodzenú súčasť života a budú k nim spontánne pristupovať s rešpektom a toleranciou.
- Deti sa budú cítiť bezpečne, prijaté triedou v materskej škole, spoznajú inakosť kolektívu.
- Pedagógovia ale i rodičia si osvoja stratégie na podporu tolerancie, inklúzie a duševného zdravia detí v materskej škole a doma
ŠKOLENIE pre pedagógov MŠ: zabezpečné
- 9.00hod zážitková časť v MŠ s deťmi
- Teoretická časť, plus otázky a odpovede
- účastníčky dostávajú tričko a online materiály
Obsah školenia:
Vývinová psychológia,
Psychológia zdravia, Vzťahová väzba, Dieťa a jeho bezpečný svet
Didaktické pomôcky: Srdiečková škôlka, didaktická pomôcka pre deti - 790,00 Eur
Pomôcka má diagnosticky a terapeutický charakter, len na objednanie
- Srdiečkové tričko, didaktická pomôcka pre učiteľku - 35,00 Eur
13.3.2025 všetky deti PPV Budapeštianska 1 budú pracovať s UP Srdiečkovej škôlky
Zahájenie a spustenie SRDIEČKOVEJ Škôlky
učiteľov zaškolí a navštívi našu MŠ
Mgr. Jarka Kreškóciová
Detská psychologička
Autorka projektu Srdiečková škôlka.
www.malýšéfkuchárbezcapice.sk
organizácia: Malý šéfkuchár bez čapice OZ
5