Aktuality

PRVÁ TECHNICKÁ škôlka v Košiciach - slávnostné otváranie

Na známosť sa dáva ...

začíname ako

PRVÁ TECHNICKÁ ŠKÔLKA v Košiciach.

onedlho OTVÁRAME slávnostne našu

TECHNICKÚ ŠKÔLKU.

 

NÁŠ TECHNIKÁČIK 

 

 

 

 

Riaditeľka školy pre naše deti hľadá vždy niečo nové, kreatívne a

zapojila naše školy do systému - Technických škôl na Slovensku.

 

1. Čo všetko bolo potrebné splniť pred podpísaním MEMORANDA a ZMLUVY:

 

Napísať schvaľujúcu žiadosť dozornej rade a garantom.

Spracovať celú dokumentáciu o škole a projekt.

Spracovať všetko o činnosti našej školy. .

Spracovať fotodokumentáciu školy – prezenčnou formou.

 

2. Pripraviť a zabezpečiť :

 

Vzdelávanie našich pedagogických zamestnancov  - Aktualizačné -  Technickej školy.

Pripraviť výstupy zo vzdelávania.

Zabezpečiť nákup učebných - Technických pomôcok.

Zaslať všetky dokumenty školy zriaďovateľovi a všetky schválené dokumenty zverejniť v Centrálnom registri.

 

Všetky tieto podmienky riaditeľka školy spracovala a máme ich zabezpečené a splnené.

Máme právo  používať ochrannú známku -  TECHNICKEJ škôlky

a sme zapojený

do siete

TECHNICKÝCH škôlok na Slovensku.

 

Okrem týchto podmienok

hlavný koordinátor TECHNICKEJ škôlky na EP Viedenskej 34 bude

 

Bc. Lukáčová – Sokolová Petra,

ktorú vybrala riaditeľka školy,

aby viedla krúžok TECHNIKÁČIK s deťmi na EP Viedenská 34 a koordinovala učiteľky,

ktoré boli zapojené do vzdelávania TCHŚ a

budú súbežne viesť krúžok TCHŠ  na oboch našich školách.

 

 

 

Zabezpečila vypracovanie Plánu výchovno vzdelávacej činnosti, ktorý vychádza z nášho ŠkVP.

Zhostila sa prvej úlohy – pripraviť návrh LOGA na oblečenia pre deti – a tak naše deti majú zabezpečené krásne tričká – s našim logom - TECHNIKÁČIK .

Nakúpili sme deťom všetky pomôcky – technické stoly, pracovné nástroje

Nový nábytok , zásteny a i. , ktoré boli tiež podmienkou vstupu do TCHŚ.

 

 

Slávnostné OTVÁRANIE   26.2.2025 

 

Na slávnostné otváranie budú pozvaní aj hostia a garanti :

Prof. Iveta Radičová PhD.

Ing. Peter Beck

Ing. Marek Košč, O2 Slovakia

Zriaďovateľ školy 

Oddelenie školstva - vedúca odd.školstva 

Členovia Rady školy a i.

 

Otváranie Technickej škôlky sa nezaobíde bez detí ...

 

PRETO PRE DETIČKY PPV sa táto slávnostná udalosť bude realizovať nie len doobeda ale...

 

Určené teraz pre deti EP Viedenská 34

CHYSTÁME po slávnostnom otváraní

NOC DETI V MŠ – pod názvom – NOC KONŠTRUKTÉROV.

*** návratky vám idú emailom  -info zverejníme 

Hľadáme hlbší záujem o rozvíjanie špecifických manuálnych zručností a technického myslenia detí v materskej škole a hľadáme spôsob, ako postupovať krok za krokom pri zavádzaní technického vzdelávania do výchovno-vzdelávacej činnosti.

 

 

 

 

*** Pre deti  PPV Budapeštianska 1 - chystáme NOC v MŠ v mesiaci MAREC 2025

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 O projekte

 

Projekt „Technické škôlky“ vznikol v Českej republike v roku 2014.

Hlavnou myšlienkou projektu je vzbudiť u detí záujem o techniku a prírodovedné poznanie, podporiť celkovú technickú a vedeckú gramotnosť, zlepšiť schopnosť porozumieť základným poznatkom vedy a techniky a uvedomovať si, ako prakticky ovplyvňujú život každého z nás. 

 

 

 

Od roku 2015 na základe dohody s autormi projektu sa stala garantkou projektu na území Slovenskej republiky pani prof. Iveta Radičová a národným koordinátorom pán Ing. Peter Beck.

Zároveň je v rámci projektu ustanovená správna rada, ktorá prijíma rozhodnutia ohľadom poskytovania dotácie (finančných darov) a kontroluje správnosť vynaloženia finančných prostriedkov.

Koncepcia projektu

Cieľom projektu (Filip, Mihalovič, 2013) je hravou formou, primeranou vekovým možnostiam detí, podporovať a rozvíjať ich: 

 

technické myslenie

tvorivosť

manuálne zručnosti

verbálne schopnosti.

 

 

 

 

Konceptom projektu je, že deti sa oboznamujú so základnými údajmi o skúmanom objekte, následne si vytvoria vlastný projekt, ktorý konzultujú s učiteľom a potom si podľa svojich predstáv, s pomocou učiteľa samy vyrobia funkčný model študovaného technického objektu.

Nasledujúca hra s modelmi skutočných technických objektov objasní deťom správne použitie a využitie všetkých technických možností daného zariadenia. Hra s modelmi je záležitosťou celej skupiny, v rámci ktorej prebieha konverzácia, ktorá deti vedie aj k používaniu technickej terminológie.  

Koncept spája súvislosti takých dejov, ktoré sú bežné u inovačných procesov: 

predstava – návrh (zobrazenie) – výroba – prezentácia.

Pomocou tohto cyklu sa rozvíja myslenie, predstavivosť, zručnosť a verbálny prejav detí. 

Projekt „Technické škôlky“ v základe vychádza z princípov polytechnickej výchovy. 

Metodika projektu 

Základným východiskovým bodom realizácie programu „Technické škôlky“ a rovnako aj rôznych typov technických aktivít v materskej škole je rozvíjanie zručností.

Základné „technické“ zručnosti sú prispôsobené najmä zručnostnému charakteru jednotlivých činností, ktoré deti realizujú. 

Odporúčané činnosti pre materské školy sú dostupné v metodickej príručke ktorá obsahuje niekoľko tém spracovaných v podobe modulov.

Zámerom publikácie je podporiť materské školy pri realizácii vzdelávacích aktivít technického charakteru v materských školách.  

 

Prvá kapitola sa zameriava na proces implementácie projektu „Technické škôlky“ do praxe materskej školy. V prvom rade je v nej možné nájsť podrobnejšie informácie o samotnom projekte a o konkrétnych témach vhodných pre materské školy. Následne sa detailnejšie zaoberá procesom, ktorým Štátny pedagogický ústav vstúpil do spolupráce s aktérmi projektu a akým spôsobom zabezpečuje vzdelávanie pedagogických zamestnancov na podporu tých materských škôl, ktoré majú záujem o realizáciu projektu. Ponúka tiež odporúčania, ako prakticky pristúpiť k príprave priestoru – od jeho materiálno-technického zabezpečenia po zabezpečenie bezpečnosti detí i učiteľa. Záver kapitoly sa venuje plánovaniu výchovno-vzdelávacej činnosti, pri ktorom sa kladie dôraz nielen na rozvíjanie zručností, ale aj na rozvíjanie myslenia dieťaťa v celej jeho šírke. Špecificky však sleduje rozvíjanie technického myslenia, ktoré by umožnilo dieťaťu tvorivo uvažovať, konštruovať a riešiť jednoduché technické problémy. 

Druhá kapitola sa zameriava na skutočnosť, že viac-menej polytechnicky orientovaný projekt „Technické škôlky“ je v našich podmienkach nutné prepájať s bádateľským prístupom v zmysle nastavenej koncepcie štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie. Predstavuje očakávanie, že pri riešení jednoduchých úloh technického charakteru budú mať deti príležitosti aj na aplikáciu a rozvíjanie svojho prírodovedného poznania. 

Tretia kapitola predstavuje konkrétne ukážky vzdelávacích aktivít a projektov, ktoré je možné realizovať v materskej škole. Námety ponúkame ako inšpiráciu pre tých, ktorí by mali záujem zavádzať aktivity technického charakteru do svojej výchovno-vzdelávacej činnosti. Predložené námety je potrebné prispôsobovať podmienkam konkrétnej triedy materskej školy, pre danú skupinu detí a ich individuálnym zručnostiam, schopnostiam a potrebám. 

Podľa tejto metodiky budeme pracovať s našimi deťmi  a nachádzame aj  inšpirácie,  s ktorými sme sa zapojili  do projektu .

 

Začíname na EP Viedenská 34 a počas roka 2025 zabezpečíme nákup pomôcok aj pre deti Budapeštianska 1.

Tak aj takto skončil náš rok 2024

plný úloh, termínov, školení, vzdelávaní a nákupov

ale s vedomím

veľkého prekvapenia a prínosu pre naše deti v roku 2025.  

 

 

 

Mgr. Iveta Strukanová

Riaditeľka školy



<< Späť na predchádzajúcu stránku