Srdiečková MŠ

 

 

 

OTVÁRAME  13.3.2025 

AKO PRVÁ MŠ v Košiciach a máme pre detičky nové :

 

 

 

 

Malý šéfkuchár bez čapice OZ, Pod kopcom 34, 940 02 Nové Zámky, registrovaným MV SR dňa 5.6.2007 pod č. VVS/1-900/90-30208 vzatým na vedomie MV SR dňa 20.7.2016 pod č. VVS/1-900/90-30208-1

 

 SRDIEČKOVÁ ŠKÔLKA

 

 

Aktuality < Skolka

 

 

 

 

 SRDIEČKOVÁ ŠKÔLKA

 

 

Ranné detstvo je kľúčové pre formovanie návykov a postojov dieťaťa na celý život. Podľa celosvetovej medzinárodnej organizácie pre predprimárne vzdelávanie OMEP - Organisation Mondiale pour L’Éducation Préscolaire, sú to všetky deti od 0 do 8 rokov.

 

V tomto období je dôležité rozvíjať zdravé návyky, ktoré sa v priebehu času menia na zvyky. Dôležitú rolu v živote človeka hrá pochopenie seba samého, spolupatričnosť, tolerancia, diverzita a akceptácia rôznorodosti života.

 

Celoročný projekt: „Srdiečková škôlka“ sa zameriava na prevenciu duševného a fyzického zdravia detí v materských školách. Primárne podporuje výchovu k tolerancii, porozumenie inakosti, podpore dobra a pomoci iným, formou pozitívneho zážitku detí a učiteliek v materskej škole.

 

 

Hlavný cieľ projektu:

 

 

·       prevencia duševného a fyzického zdravia detí v rannom veku

 

·       pozitívna psychológia formou zážitkového vzdelávania

 

Podrobné ciele:

 

·       podporovať výchovu detí k tolerancii, dobra a pomoci druhým

 

·       akceptáciu rôznorodosti a empatie

 

·       podpora prosociálneho správania sa

 

·       výchova k životu inkluzívnej spoločnosti

 

·       vývinová psychológia a psychológia zdravia

 

Charakter projektu: preventívny, diagnostický, terapeutický

 

Cieľová skupina:

 

·       prioritne: materské školy - deti vekovej kategórie od 3 do 8 roka života

 

·       pedagogický zamestnanci, zamestnanci školy

 

·       sekundárne: rodičia, súrodenci a rodiny detí

 

Pozitívna psychológia v období ranného veku dieťaťa a jej vplyv na zdravý psychosociálny vývin:

 

Prvých 6 až 8 rokov života dieťaťa je kľúčové obdobie pre jeho vývin. V tomto období sa rýchlo rozvíja mozog, formujú sa sociálne a emocionálne zručnosti a budujú sa základy a návyky pre celoživotné zdravie a šťastie.

 

Pozitívna psychológia, podpora psychológie, ktoré sa zameriava na silné stránky a pozitívne aspekty ľudského života, môže hrať dôležitú úlohu pri podpore zdravého a šťastného vývoja detí v ranom veku.

 

Rovnako ako pedagogika objasňovania, hrá dôležitú rolu v živote dieťaťa, nakoľko dieťa má objasňovanú situáciu, prostredie a aktivity, ktoré sa v jeho živote dejú.

 

Kľúčové princípy pozitívnej psychológie na ranné detstvo:

Zameranie na silné stránky detí:

Pozitívna psychológia zdôrazňuje dôležitosť budovania na silných stránkach detí, namiesto zamerania sa na ich slabé stránky.

To zahŕňa identifikáciu a pestovanie talentov, záujmov a zručností detí, tvorenie priateľstva a pomáhanie rovesníkom.

Rozvoj optimistického myslenia už v rannom veku: Optimistické myslenie je ako „viera“, že svet je dobrým miestom na život, že veci sa nakoniec vyvinú dobre.

Deti s optimistickým myslením sú odolnejšie voči stresu a neúspechu a majú tendenciu mať šťastnejší a zdravší život. Tolerancia k iným a optimizmus sú spoločná cesta k zdravej spoločnosti.

Pestujme s deťmi vďačnosť od ranného veku: Vďačnosť je schopnosť oceniť dobré veci v živote. Deti, ktoré sa naučia byť vďačné a pokorné sú v živote spokojnejšie a optimistickejšie.

Posilňujte láskavé vzťahy: Silné a láskavé vzťahy s rodičmi, učiteľkami a rovesníkmi či s inými dospelými sú pre zdravý emocionálny a sociálny vývoj detí nevyhnutné.

 

Hrajme sa a bavme sa: Hra je pre deti dôležitým spôsobom učenia a zdravého rastu. Podporujme deti v tom, aby sa spontánne hrali a zabávali sa, a vytvorte pre ne prostredie plné radosti a bezpečia.

 

 

Vplyv pozitívnej psychológie na vývin dieťaťa:

 

Výskumy ukazujú, že deti, ktoré sú vystavené princípom pozitívnej psychológie v ranom veku, majú tendenciu mať:

 

§  Vyššiu sebaúctu a sebavedomie

 

§  Lepšie sociálne a emocionálne zručnosti

 

§  Väčšiu odolnosť voči stresu a neúspechu

 

§  Pozitívne formuje priateľstvá a vzťahy

 

§  Lepšie akademické výsledky v neskoršom školskom veku

 

§  Zdravšie fyzické a duševné zdravie na celý život

 

§  Optimistickejší a šťastnejší životný postoj

 

§  Ľahšie prijímanie zmien

 

Základné cieľové oblasti projektu pre:

 

Dieťa:

 

-        Rozvoj identity dieťaťa

 

-        Tolerancia a výchova k dobru

 

-        Pochopenie inakosti

 

-        Vzťah k sebe samému

 

-        Vzťah k iným deťom

 

-        Vzťah k ľuďom

 

-        Vzťah k svetu

 

Pedagóga:

 

-       Upriamiť pozornosť na výchovu detí k tolerancii, k dobru a pomoci druhým

 

-       Obraz o sebe, sebareflexia učiteľského poslania

 

-       Utváranie pozitívneho vzťahu a postojov detí k iným ľuďom

 

-       Spoznávanie iných kultúr

 

-       Minimalizovať hodnotenie druhých

 

-       Búranie generačných predsudkov

 

Materskú školu:

 

-         Dlhodobá udržateľnosť prevencie dušeného zdravia detí

 

-         Pozitívna a priateľská atmosféra v škole

 

-         Prirodzená ochota pedagógov a rodičov meniť sa

 

Podporné celoročné témy:

 

·       Vývinová psychológia dieťaťa 0 – 8 rok. „Ako som narástol/la“

 

·       Život dieťaťa s obezitou „Si tučný/á“

 

·       Vzťahová väzba „moja mamička sa na mňa pozerá z hviezdičiek“

 

·       Rodinné zázemie „On/a je z osady“

 

·       Hendikepované deti „Moja sestra je na vozíčku“

 

·       Deti migrantov „Moji starí rodičia zostali doma“

 

·       Utečenci pred vojnou „Nemám domov“

 

·       Rodinné zázemie „Moja rodina je moja mama a ja“

 

·       Hlad detí „Život detí v Afrike“

 

·       Ľudskosť „Zbierka hračiek pre iné deti“

 

·       Moja farba pleti je iná ako tvoja... a iné

 

Očakávané výsledky u detí:

Rozvíjanie:

 

-        Sebauvedomovanie a sebapoznanie

 

-        Sociálne a emocionálne zručnosti

 

-        Empatie a porozumenie pocitom druhých

 

-        Rešpektu a tolerancii voči odlišnostiam

 

-        Schopnosti komunikovať a riešiť konflikty

 

Posilňovanie:

 

-        Pocitu vlastnej hodnoty a sebavedomia

 

-        Pocitu bezpečia a spolupatričnosti

 

-        Zdravých medziľudských vzťahov

 

-        Zodpovednosti a ochoty pomáhať druhým

 

Zvyšovať povedomie u pedagógov a rodičov o:

 

·       Dôležitosti tolerancie a inklúzie vo výchove detí

 

·       Stratégiách na podporu duševného zdravia detí

 

·       Možnostiach, ako pomôcť deťom s rôznymi potrebami

 

·       Prispievať k inkluzívnej a tolerantnej spoločnosti

 

Príklady dobrej praxe:

 

·  Deti sa budú vedieť lepšie vyjadrovať k svojim pocitom a potrebám, rešpektovať pocity a potreby druhých.

 

·      Deti budú vedieť riešiť konflikty nenásilnou a empatickou formou.

 

·      Deti začnú vnímať odlišnosti ako prirodzenú súčasť života a budú k nim spontánne pristupovať s rešpektom a toleranciou.

 

·   Deti sa budú cítiť bezpečne, prijaté triedou v materskej škole, spoznajú inakosť kolektívu.

 

·     Pedagógovia ale i rodičia si osvoja stratégie na podporu tolerancie, inklúzie a duševného zdravia detí v materskej škole a doma.

 

 

 

Na škole  pracujeme s Učebnými pomôckami určené k výučbe Srdiečkovej škôlky . 

 

 

Školenie učiteľov uskutoční a pripraví vstupnú aktivitu pre deti PPV

pre spustenie projektu 

 

Mgr. Jarka Kreškóciová

 

Detská psychologička

Autorka projektu Srdiečková škôlka

 

 

 https://malysefkucharbezcapice.sk/srdieckova-skolka/