Srdiečková MŠ
OTVÁRAME 13.3.2025
AKO PRVÁ MŠ v Košiciach a máme pre detičky nové :
Malý šéfkuchár bez čapice OZ, Pod kopcom 34, 940 02 Nové Zámky, registrovaným MV SR dňa 5.6.2007 pod č. VVS/1-900/90-30208 vzatým na vedomie MV SR dňa 20.7.2016 pod č. VVS/1-900/90-30208-1
SRDIEČKOVÁ ŠKÔLKA
SRDIEČKOVÁ ŠKÔLKA
Ranné detstvo je kľúčové pre formovanie návykov a postojov dieťaťa na celý život. Podľa celosvetovej medzinárodnej organizácie pre predprimárne vzdelávanie OMEP - Organisation Mondiale pour L’Éducation Préscolaire, sú to všetky deti od 0 do 8 rokov.
V tomto období je dôležité rozvíjať zdravé návyky, ktoré sa v priebehu času menia na zvyky. Dôležitú rolu v živote človeka hrá pochopenie seba samého, spolupatričnosť, tolerancia, diverzita a akceptácia rôznorodosti života.
Celoročný projekt: „Srdiečková škôlka“ sa zameriava na prevenciu duševného a fyzického zdravia detí v materských školách. Primárne podporuje výchovu k tolerancii, porozumenie inakosti, podpore dobra a pomoci iným, formou pozitívneho zážitku detí a učiteliek v materskej škole.
Hlavný cieľ projektu:
· prevencia duševného a fyzického zdravia detí v rannom veku
· pozitívna psychológia formou zážitkového vzdelávania
Podrobné ciele:
· podporovať výchovu detí k tolerancii, dobra a pomoci druhým
· akceptáciu rôznorodosti a empatie
· podpora prosociálneho správania sa
· výchova k životu inkluzívnej spoločnosti
· vývinová psychológia a psychológia zdravia
Charakter projektu: preventívny, diagnostický, terapeutický
Cieľová skupina:
· prioritne: materské školy - deti vekovej kategórie od 3 do 8 roka života
· pedagogický zamestnanci, zamestnanci školy
· sekundárne: rodičia, súrodenci a rodiny detí
Pozitívna psychológia v období ranného veku dieťaťa a jej vplyv na zdravý psychosociálny vývin:
Prvých 6 až 8 rokov života dieťaťa je kľúčové obdobie pre jeho vývin. V tomto období sa rýchlo rozvíja mozog, formujú sa sociálne a emocionálne zručnosti a budujú sa základy a návyky pre celoživotné zdravie a šťastie.
Pozitívna psychológia, podpora psychológie, ktoré sa zameriava na silné stránky a pozitívne aspekty ľudského života, môže hrať dôležitú úlohu pri podpore zdravého a šťastného vývoja detí v ranom veku.
Rovnako ako pedagogika objasňovania, hrá dôležitú rolu v živote dieťaťa, nakoľko dieťa má objasňovanú situáciu, prostredie a aktivity, ktoré sa v jeho živote dejú.
Kľúčové princípy pozitívnej psychológie na ranné detstvo:
Zameranie na silné stránky detí:
Pozitívna psychológia zdôrazňuje dôležitosť budovania na silných stránkach detí, namiesto zamerania sa na ich slabé stránky.
To zahŕňa identifikáciu a pestovanie talentov, záujmov a zručností detí, tvorenie priateľstva a pomáhanie rovesníkom.
Rozvoj optimistického myslenia už v rannom veku: Optimistické myslenie je ako „viera“, že svet je dobrým miestom na život, že veci sa nakoniec vyvinú dobre.
Deti s optimistickým myslením sú odolnejšie voči stresu a neúspechu a majú tendenciu mať šťastnejší a zdravší život. Tolerancia k iným a optimizmus sú spoločná cesta k zdravej spoločnosti.
Pestujme s deťmi vďačnosť od ranného veku: Vďačnosť je schopnosť oceniť dobré veci v živote. Deti, ktoré sa naučia byť vďačné a pokorné sú v živote spokojnejšie a optimistickejšie.
Posilňujte láskavé vzťahy: Silné a láskavé vzťahy s rodičmi, učiteľkami a rovesníkmi či s inými dospelými sú pre zdravý emocionálny a sociálny vývoj detí nevyhnutné.
Hrajme sa a bavme sa: Hra je pre deti dôležitým spôsobom učenia a zdravého rastu. Podporujme deti v tom, aby sa spontánne hrali a zabávali sa, a vytvorte pre ne prostredie plné radosti a bezpečia.
Vplyv pozitívnej psychológie na vývin dieťaťa:
Výskumy ukazujú, že deti, ktoré sú vystavené princípom pozitívnej psychológie v ranom veku, majú tendenciu mať:
§ Vyššiu sebaúctu a sebavedomie
§ Lepšie sociálne a emocionálne zručnosti
§ Väčšiu odolnosť voči stresu a neúspechu
§ Pozitívne formuje priateľstvá a vzťahy
§ Lepšie akademické výsledky v neskoršom školskom veku
§ Zdravšie fyzické a duševné zdravie na celý život
§ Optimistickejší a šťastnejší životný postoj
§ Ľahšie prijímanie zmien
Základné cieľové oblasti projektu pre:
Dieťa:
- Rozvoj identity dieťaťa
- Tolerancia a výchova k dobru
- Pochopenie inakosti
- Vzťah k sebe samému
- Vzťah k iným deťom
- Vzťah k ľuďom
- Vzťah k svetu
Pedagóga:
- Upriamiť pozornosť na výchovu detí k tolerancii, k dobru a pomoci druhým
- Obraz o sebe, sebareflexia učiteľského poslania
- Utváranie pozitívneho vzťahu a postojov detí k iným ľuďom
- Spoznávanie iných kultúr
- Minimalizovať hodnotenie druhých
- Búranie generačných predsudkov
Materskú školu:
- Dlhodobá udržateľnosť prevencie dušeného zdravia detí
- Pozitívna a priateľská atmosféra v škole
- Prirodzená ochota pedagógov a rodičov meniť sa
Podporné celoročné témy:
· Vývinová psychológia dieťaťa 0 – 8 rok. „Ako som narástol/la“
· Život dieťaťa s obezitou „Si tučný/á“
· Vzťahová väzba „moja mamička sa na mňa pozerá z hviezdičiek“
· Rodinné zázemie „On/a je z osady“
· Hendikepované deti „Moja sestra je na vozíčku“
· Deti migrantov „Moji starí rodičia zostali doma“
· Utečenci pred vojnou „Nemám domov“
· Rodinné zázemie „Moja rodina je moja mama a ja“
· Hlad detí „Život detí v Afrike“
· Ľudskosť „Zbierka hračiek pre iné deti“
· Moja farba pleti je iná ako tvoja... a iné
Očakávané výsledky u detí:
Rozvíjanie:
- Sebauvedomovanie a sebapoznanie
- Sociálne a emocionálne zručnosti
- Empatie a porozumenie pocitom druhých
- Rešpektu a tolerancii voči odlišnostiam
- Schopnosti komunikovať a riešiť konflikty
Posilňovanie:
- Pocitu vlastnej hodnoty a sebavedomia
- Pocitu bezpečia a spolupatričnosti
- Zdravých medziľudských vzťahov
- Zodpovednosti a ochoty pomáhať druhým
Zvyšovať povedomie u pedagógov a rodičov o:
· Dôležitosti tolerancie a inklúzie vo výchove detí
· Stratégiách na podporu duševného zdravia detí
· Možnostiach, ako pomôcť deťom s rôznymi potrebami
· Prispievať k inkluzívnej a tolerantnej spoločnosti
Príklady dobrej praxe:
· Deti sa budú vedieť lepšie vyjadrovať k svojim pocitom a potrebám, rešpektovať pocity a potreby druhých.
· Deti budú vedieť riešiť konflikty nenásilnou a empatickou formou.
· Deti začnú vnímať odlišnosti ako prirodzenú súčasť života a budú k nim spontánne pristupovať s rešpektom a toleranciou.
· Deti sa budú cítiť bezpečne, prijaté triedou v materskej škole, spoznajú inakosť kolektívu.
· Pedagógovia ale i rodičia si osvoja stratégie na podporu tolerancie, inklúzie a duševného zdravia detí v materskej škole a doma.
Na škole pracujeme s Učebnými pomôckami určené k výučbe Srdiečkovej škôlky .
Školenie učiteľov uskutoční a pripraví vstupnú aktivitu pre deti PPV
pre spustenie projektu
Mgr. Jarka Kreškóciová
Detská psychologička
Autorka projektu Srdiečková škôlka
https://malysefkucharbezcapice.sk/srdieckova-skolka/