Váž. rodičia - poskytujeme zopár dôležitých informácií :
1. INFORMÁCIA - RANNÝ KRUH A JEHO VÝZNAM v triede.
Vážení rodičia aj v našej materskej škole začína náš deň po schádzaní detí od 7,50 hod - Ranným kruhom.
Z uvedeného dôvodu je preto potrebné, aby ste dodržali čas zatvárania oboch našich škôl.
Deti sa počas RANNÉHO KRUHU striedajú aj v iných triedach. Takto spoznávajú svoje okolie v našich školách, spoznávajú priestory iných tried ako aj rozmanitosť iných pomôcok potrebných k realizácii ranných kruhov.
V mnohých materských, ale i v základných školách mávajú učitelia so ranné komunitné kruhy. Tí, ktorí túto metódu ešte nevyužívajú si často myslia, že je to strata času a že je potrebné sa hneď od rána venovať učeniu. Toto si myslia aj mnohí rodičia.
Dnes si preto vysvetlíme, aký má ranný komunitný kruh význam a prečo ho na našich školách budeme používať.
Pozitívna sociálna klíma v triede
Je vedecky dokázané, že deti sa dokážu učivo najlepšie naučiť vtedy, keď sa v triede cítia šťastne. Túto skutočnosť si uvedomujú aj mnohí učitelia a snažia sa pre dobrú atmosféru a dobré vzťahy v triede urobiť maximum. A tak sa súčasťou ich každodenného vyučovania, stala ranná komunita (ranný kruh).
Keď deti sedia v kruhu, dobre na seba vidia a môžu sa navzájom oveľa lepšie vnímať. Nemusia sedieť len na stoličkách, ale aj na koberci alebo vankúšoch. ( máme lienočky, podsedáky..atď.
V čom spočíva podstata rannej komunity?
Komunita je pravidelne sa schádzajúce spoločenstvo detí a učiteľky, ktoré sa navzájom delí o svoje skúsenosti, zážitky a pocity. Deti i učiteľ sedia spolu v kruhu, majú vzájomný očný kontakt a môžu nerušene komunikovať, čo výrazne rozvíja ich komunikačné zručnosti a precvičuje schopnosť aktívneho počúvania. Kruh vyjadruje rovnocennosť vzájomných, vzťahov, nemá začiatok ani koniec, všetci sedia v približne rovnakej výške. Všetci, teda učiteľ aj deti, sú v rovnocennej pozícii. Ranné komunity nenásilne preladia deti na vyučovanie tým, že im umožňujú vyjadrovať svoje pocity a vytvoria nenásilnú motiváciu smerom k učeniu. Možnosť bez obáv vyjadriť svoj názor rozvíja sebadôveru detí a vytvára predpoklad pre efektívne učenie sa. V triede sa vytvárajú vzťahy dôvery, posilňujú sa celoživotné pravidlá spolužitia. Učiteľ uplatňuje partnerský prístup, jeho úlohou je pozitívne podporovať deti, pričom je však potrebná dôslednosť pri dodržiavaní dohodnutých pravidiel, a to najmä aktívne počúvanie, dôvera, vzájomná úcta, pravdivosť v slovách a činoch. Deti sa naučia navzájom sa oslovovať, prijímať kritiku a učia sa trpezlivosti. Ranný komunitný kruh pomáha tiež predchádzať šikanovaniu.
Komunita končí reflexiou a oceňovaním.
Otázky zamerané na reflexiu môžu byť napríklad tieto:
Čo som si uvedomil? Ako som sa cítil? Čo máme spoločné? Ako sa dnes cítim ?
Aby práca v kruhu fungovala, musia byť dohodnuté pravidlá.
Medzi najznámejšie pravidlá komunitného kruhu patria tieto:
1. Rozpráva vždy iba jeden, ostatní pozorne počúvajú.
2. Dieťa čaká, kým bude môcť rozprávať.
3. Keď niekto nechce rozprávať, nerozpráva.
4. To, čo iný rozpráva, nehodnotíme a nekomentujeme.
5. Keď dorozprávame, odovzdáme slovo spolužiakovi alebo učiteľovi.
6. O nikom nerozprávame nepravdivo, nikoho neurážame, nevysmievame sa mu, neprezrádzame nevhodné veci.
7. To, čo sa povie v komunitnom kruhu, sa nerozpráva v inej komunite ľudí.
O čom sa môžete rozprávať v komunitnom kruhu?
všetci učitelia našich škôl na zasadnutí pedag.rady prerokovali a obdržali aj materiál na uskutočňovanie a realizáciu Ranných kruhov s deťmi.
Učiteľka sa môže rozprávať hneď ráno napríklad o tom:
- čo sa komu včera páčilo alebo nepáčilo,
- čo kto včera robil,
- čo kto včera chcel robiť, ale nestihol to,
- čo by chcel dnes zažiť, po čom najviac túži,
- prečo ste boli smutní alebo veselí.
Komunitný ranný kruh je aj výborná metóda, ktorá pomáha riešiť konfliktné situácie. Napríklad, keď sa v triede vyskytne nejaký problém, učiteľka si s deťmi sadne do kruhu a môžu sa spoločne o probléme porozprávať a pokúsiť sa nájsť riešenie.
Máme dostatok učebných pomôcok na vyjadrenie svojich pocitov, vyjadrenie názoru s posilňovaním vzájomnej dôvery.
2. INFORMÁCIA O PÔSOBENÍ NÁŠHO ŠKOLSKÉHO PSYCHOLÓGA
Naša kmeňová p. psychologička Mgr. Zuzana Turisová bude prítomná a nápomocná :
- bude sa spoločne s učiteľmi venovať deťom hlavne aj deťom s PPPV na základe správy z CPP
- pri realizácii ranných komunitných kruhoch
- depistážach určených pre detí 5-6 ročné.
Bude participovať aj pri spustení nových programov určených pre komunitu detí a učiteľov prostredníctvom CPP o ktorých Vás budeme onedlho informovať.
P. učiteľky ale aj rodičia sa môžu na našu kmeňovú psychologičku obrátiť s prípadnými otázkami, problémom. Vždy kontaktujte tr. učiteľku, ktorá následne dohodne stretnutie so psychologičkou.
Prípadne aj emailovou komunikáciou – viac info Vám poskytnú triedne učiteľky
na triednych stretnutiach,
ktoré pripravujeme v mesiaci SEPTEMBER 2024.
3. INFORMÁCIA O SPOLUPRÁCI S CPP- KARPATSKÁ 8
S Centrom pedagogicko - psychologického poradenstva na základe spolupráce máme na tento školský rok 2024/2025 objednané pre obe naše školy okrem aktivít pre deti aj :
1. Odborno konzultačné činnosť pre pedagógov a rodičov – Školská spôsobilosť pre vstup do ZŠ.
2. Preventívne psychologické poradenstvo zamerané na základe zákona 138/2019 Z. z o pedagogických zamestnancoch .
Zamestnávateľ je povinný na základe § 79 ods.4 jedenkrát ročne zabezpečiť všetkým pedagogickým zamestnancom preventívne poradenstvo ( sociálna percepcia, sociálna komunikácia, sociálna interakcia atď. v mesiaci 5//2025.
Služby CPP môžete využívať aj vy s deťmi.
Je to zariadenie výchovného poradenstva a prevencie. Poskytuje komplexnú psychologickú, špeciálno-pedagogickú, diagnostickú, výchovnú, poradenskú a preventívnu starostlivosť deťom, rodičom, učiteľom, lekárom, ktorí sa podieľajú na ich výchove, vzdelávaní a starostlivosti o deti.
Tel. číslo :055/6226615, 055/6252981, 055/72914771
Web : www.centrumke.sk
Mgr. Iveta Strukanová
Riaditeľka školy