Vážení rodičia oznamujeme Vám informáciu
Na našej škole budú od septembra 2024 pôsobiť -
( sú zamestnancami školy )
Školský psychológ.
Pedagogický asistent.
PODPORNÝ TÍM
CIEĽOM PODPORNÉHO OPATRENIA JE VYROVNÁVAŤ PRÍLEŽITOSTI DETÍ A POMOC PRI PREKONÁVANÍ BARIÉR V ICH VÝCHOVE A VZDELÁVANÍ PROSTREDNÍCTVOM PÔSOBENIA ŠKOLSKÉHO PSYCHOLÓGA a PEDAGOGICKÉHO ASISTENTA
1. ŠKOLSKÝ PSYCHOLÓG, ktorý bude pracovať na škole ( podľa pracovných povinností a pracovnej náplne) na oboch školách.
Školský psychológ je vysokokvalifikovaný odborník v oblasti psychológie, špeciálne v školskom prostredí. Očakáva sa od neho, že pozná odpovede na otázky ohľadom vývinu dieťaťa, jeho špecifických potrieb, hodnotenia, rodičovstva, disciplíny, závislostí, krízového manažmentu a mnohé iné.
V každom prípade školský psychológ spolupracuje s učiteľmi, rodičmi a ďalšími profesionálmi na vytváraní bezpečného, zdravého a podporného učebného prostredia.
Všetky deti a rovnako ako dospelí, čelia každodenne rôznym školským, pracovným či osobným problémom. Škola je prvým miestom, kde je možnosť identifikovať možný problém dieťaťa.
Školský psychológ tiež vstupuje do školského prostredia ako odborník, ktorý prináša škole možnosť pracovať s ťažkosťami detí (nielen v oblasti vzdelávania) ešte pred ich rozvinutím.
Významnou úlohou je tiež schopnosť školského psychológa poskytovať reflexiu učiteľom, odkrývať im ich silné stránky a pomáhať pri práci s deťmi a kolektívom.
Školský psychológ najčastejšie intervenuje v rodinách problémových a dysfunkčných. Je to práca s rodinou v kríze, počas rozvodu alebo po rozvode, rodinou mnohoproblémovou a rodinou, v ktorej je prítomné násilie. Samozrejme oveľa príjemnejšou je vzájomná spolupráca školského psychológa a rodiny v oblasti poradenstva, resp. rastu, kedy základným princípom je vytvorenie kooperatívneho vzťahu, vyššia participácia a angažovanosť rodičov na dianí v škole a s tým súvisiaca efektívna komunikácia školského psychológa s rodinou.
Klientom školského psychológa bude :
- dieťa
- jeho zákonný zástupca (rodič, náhradný rodič, opatrovník a pod.),
- pedagogický, odborný, ale aj nepedagogický zamestnanec školy.
Prítomnosť školského psychológa v škole nám dá veľkú výhodu v možnostiach diagnostiky skupinových vzťahov v triede.
Takáto diagnostika je nevyhnutná na podrobné poznanie klímy školskej triedy, ktorá má zásadný význam pre existenciu dieťaťa v škole, ovplyvňuje spokojnosť detí.
Školský psychológ bude podľa pracovnej náplne sledovať prácu učiteľov, proces učenia sa detí, bude koordinovať a hľadať riešenia na problémy detí, a bude pri každom probléme ktorý bude potrebné riešiť.
Školský psychológ priamo pôsobiaci v materskej škole
môže denne rešpektovať individuálne potreby detí so zreteľom na vývinové obdobie, a pomôcť :
zlepšiť vzájomnú komunikáciu medzi deťmi a rodičmi, prostredníctvom kooperácie medzi jednotlivými subjektami pôsobiacimi vo výchove,
podporovať efektívne využívanie voľného času vo vzťahu rodič-dieťa,
aktívna účasť rodičov na spoločných programoch pri eliminácii výskytu rozvoja sociálno-patologických javov,
vytváranie vhodného a podnetného rodinného prostredia pre sebarealizáciu detí,
dôsledne dodržiavať stanovené pravidlá v kruhu rodiny, pravidelne vykonávať kontrolu u detí,
využívať efektívne preventívne programy v boji proti šikanovaniu, násiliu
eliminovanie násilia formou dialógu medzi školou, rodičmi a deťmi,
eliminácia patologických vzorov správania dospelých, ktoré ohrozujú osobnosť detí,
Školský psychológ bude nápomocný v týchto oblastiach :
podieľať sa na plnení úloh v oblasti prevencie a riešenia sociálno-patologických javov u detí,
svojimi aktivitami pôsobí na pedagógov, detí a ich zákonných zástupcov za účelom vytvorenia pozitívnej sociálnej klímy v škole,
osobitnú pozornosť venuje deťom zo sociálne a emociálne znevýhodneného prostredia, deťom vyžadujúcich si špeciálno-pedagogickú, psychologickú, psychiatrickú pomoc, alebo mimoriadnu zdravotnú starostlivosť,
konzultuje a intenzívne komunikuje so zriaďovateľom, pedagógmi, a ich zákonnými zástupcami pri riešení sociálno-výchovných problémov, agresie, šikanovania, a syndrómu CAN,
sprostredkúva prepojenie školy s poradenskými zariadeniami a inými odbornými zariadeniami zaoberajúcimi sa starostlivosťou o deti a rodinu,
vytvára podmienky pre efektívnu kooperáciu v rámci školy a triedy,
vypracúva plán preventívnych aktivít pre školu,
bezprostredne pracuje s triednymi kolektívmi a formálnymi i neformálnymi skupinami v zariadení,
prijíma a skúma podnety najmä od pedagógov, žiakov a zákonných zástupcov v otázkach sociálno-patologického správania,
vedie evidenciu riešených prípadov,
Konzultačné hodiny školského psychológa pre rodičov – podľa telefonickej dohody a potreby.
2. PEDAGOGICKÝ ASISTENT pomáha deťom prekonávať architektonické, informačné, jazykové, zdravotné, sociálne a kultúrne bariéry.
Pedagogický asistent v priebehu výchovno-vzdelávacieho procesu :
pomáha vytvárať na vyučovaní podporujúcu a priateľskú atmosféru s rešpektujúcimi vzťahmi, demokratickými pravidlami a tímovou spoluprácou;
zopakuje, prípadne preformuluje výklad učiva (podľa potreby dieťaťa v preferovanej forme komunikácie);
asistuje s porozumením inštrukcie zadaných úloh (podľa potreby dieťaťa v preferovanej forme komunikácie);
pomáha pri realizácii diferencovaného vyučovania, tak aby sa podporovalo napĺňanie potenciálu každého dieťaťa v skupine;
flexibilne sa s učiteľom strieda pri realizovaní jednotlivých činností (reflektovanie, pozorovanie, pomáhanie, zadávanie, koordinovanie a iné);
pomáha zvýšiť bezpečnosť dieťaťa
monitoruje stav dieťaťa (prestimulovanie, únava, stav pozornosti atď.) a následne spolu s učiteľom prehodnocuje vopred stanovené výchovno-vzdelávacie ciele;
poskytuje podporu pri začlenení sa do rovesníckych skupín a v rovesníckom učení, povzbudzuje k zapojeniu sa do diskusií v triede, pomáha porozumieť a riešiť vzniknuté sociálne situácie (aj v situáciách mimo priestor triedy);
poskytuje podporu pri obhajobe práv dieťaťa
poskytuje podporu v prevencii vzniku neprimeranej odkázanosti na pedagogickej asistencii a tiež neprimeranej odkázanosti na konkrétnej osobe, ktorá pedagogickú asistenciu vykonáva;
podieľa sa na vytváraní a úprave pomôcok, personalizácii zadaní, úloh, písomných prác;
a mnohé iné.
Pedagogický asistent pôsobí v triede spolu s učiteľom. Počas výchovno-vzdelávacieho procesu sa spoločne snažia realizovať vopred naplánované činnosti a zároveň flexibilne reagujú na aktuálnu situáciu, charakter a obsah vznikajúcich interakcií v skupine.
Okrem spolupráce s učiteľom má na prácu pedagogického asistenta určujúci vplyv spolupráca so školským špeciálnym pedagógom, a školským psychológom.
Cieľová skupina podporného opatrenia
Všetky deti zo skupiny (zväčša triedy),
v ktorej pedagogický asistent pôsobí,
na základe aktuálnych potrieb jednotlivých detí.
Personálne zabezpečenie podporného opatrenia
Podporné opatrenie zabezpečuje (podľa § 145a ods. 2 písm. m) školského zákona):
- materská škola,
Podporné opatrenia realizuje pedagogický zamestnanec v kategórii pedagogický asistent.
Forma poskytovania podporného opatrenia
Forma poskytovania podporného opatrenia vzhľadom na činnosť dieťaťa môže byť:
individuálna (prebieha v triede, alebo mimo triedu),
skupinová (prebieha s časťou triedy, s celou triedou, alebo so širšou skupinou ako trieda).
Forma poskytovania podporného opatrenia vzhľadom na spoluprácu pedagogického asistenta s učiteľom môže byť:
inštruktážna (učiteľ intenzívne usmerňuje pôsobenie pedagogického asistenta pri realizovaní jednotlivých aktivít. pedagogický asistent pracuje podľa inštrukcií učiteľa);
kooperačná (vzniká na základe plánovania medzi pedagogickým asistentom a učiteľom);
čiastočne kooperačná (pedagogický asistent spolu s učiteľom rámcovo plánuje postup svojej práce, vo výraznej miere si však pedagogický asistent sám stanovuje vlastný spôsob práce).
Tešíme sa na nových zamestnancov našej školy, ktorí významnou mierou ovplyvnia vyučujúci proces pre všetky naše detí.
Viac info :
prostredníctvom plánovaných triednych stretnutí rodičov a učiteliek
v mesiaci september
vývesiek v šatniach a u tr.učiteliek oboch škôl
- Kde vám bude predložené:
Kniha celoročných aktiví na šk.rok 2024/2025 - spracovaná riad.školy
Aktivity plánované pre deti šk. rok 2024/2025
ŠkVP - Rok v MŠ, a iné
Mgr. Iveta Strukanová
riaditeľka školy