Aktuality

Informácia pre rodičovskú verejnosť

 

Informácia pre rodičovskú verejnosť.

prinášame Vám zopár informácií ako musia pracovať, vyučovať a realizovať výchovno -vzdelávací proces Materské školy.

Zároveń sa musia riadiť školským zákonom, vyhláškou o MŠ, a ďalšími rezortnými predpismi, RÚVZ a i.

Pokiaľ k nám prichádzate zo súkromnych inštitúcií, z rôznych centier, detských herní...a podobne

 

NÁŠ SYSTÉM  v MŠ JE RIADENÝ, kontrolovaný štátnymi inštitúciami, nemôžete ho porovnávať ani si vyžadovať podobné činnosti, ako to vykonávajú súkromné inštitúcie 

( tie sa riadia svojimi aktivitami - ich aktivity sú komerčné a často kopírujúce všetky naše  aktivity a projekty, ktoré je potrebné poriadne premyslieť a naplánovať ....)

 

Materská škola realizuje predprimárne vzdelávanie detí podľa školského vzdelávacieho programu

ŠkVP v súlade ŠTATNEHO VZDELÁVACIEHO PROGRAMU (ŠVP, zákony, metodiky a i. - máte ich dostupné v okienku pre učiteľov 

Veríme, že sa vážení rodičia oboznámite podrobne so ŠTATNYM VZDELÁVACÍM PROGRAMOM, aby ste vedeli čo všetko vaše dieťa má ovládať, aké úlohy vaše deti čakajú v MŠ .

 

Okrem povinných úloh ako materská škola ponúkame NADŠTANDARTNÉ PROJEKTY ..pozrite si koľko ich bolo v SPRÁVE o VÝCHOVNO- VZDELÁVACEJ ČINNOSTI 2017/2018 

- sú pripravované na spestrenie VVČ činnosti v MŠ v oboch školách

.....taktiež sa dozvite všetko o nedostatkoch, výsledkoch, úspechoch, finančných prostriedkoch, čo sa zakúpilo, vynovilo, opravilo ...( sekcia Dokumenty) sekcia vynovujeme ..

 

Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky vydalo
PEDAGOGICKO - ORGANIZAČNÉ POKYNY na školský rok 2018/2019


pre úsek : Materské školy


( tieto úlohy sú povinné a záväzné pre pedagogických zamestnancov školy na realizáciu výchovno- vzdelávacieho procesu)


Riaditeľka školy vydala na základe týchto úloh spracovaný plán aktivít pre obe školy, ktorými sa budeme riadiť v školskom roku 2018/2019.

 

1.
Všetky materské školy zaradené v sieti škôl a školských zariadení (bez ohľadu na ich zriaďovateľa) realizujú predprimárne vzdelávanie podľa ŠkVP vypracovaných v súlade so ŠVP pre predprimárne vzdelávanie v materských školách schváleného MŠVVaŠ SR 6. júla 2016 pod číslom 2016-17780/27322:1-10A0, ktorý je dostupný na http://www.statpedu.sk/…/statny-vzdelav…/svp-materske-skoly/.
2.
Odporúča sa priebežne sledovať stanoviská a informatívne materiály dostupné na: http://www.minedu.sk/stanoviska-a-informativne-materialy/, ktoré sú priebežne aktualizované.
3.
Odporúča sa priebežne webové sídlo ŠPÚ, na ktorom sú priebežne zverejňované odporúčané metodické materiály na podporu výchovno-vzdelávacej činnosti, dostupné na http://www.statpedu.sk/…/zavadzanie-isvp-ms…/materska-skola/.
4.
Výchovno-vzdelávaciu činnosť v materskej škole realizovať formou hier. Uplatňovať integráciu vzdelávacích oblastí, nevytvárať izolované vzdelávacie aktivity a neuplatňovať školský spôsob vyučovania. Vo výchovno-vzdelávacej činnosti rešpektovať autonómiu a momentálne dispozície dieťaťa, podporovať jeho aktivitu, tvorivosť, sebarealizáciu a sebaprezentáciu. Napomáhať sebareflexii dieťaťa vzhľadom na jeho úspechy a neúspechy, účinne podporovať dieťa v jeho pokroku. Napomáhať dieťaťu reflektovať výsledky činností spoluhráčov.
5.
Zvýšenú pozornosť venovať činnostiam zameraným na rozvíjanie vyšších psychických procesov, podnecovať deti k vyjadrovaniu poznatkov, názorov a postojov, k prezentovaniu zručností, návykov a skúseností. Zlepšovať hodnotiace a sebahodnotiace schopnosti dieťaťa vo vzťahu k jeho vlastnému pokroku. Pri rozvíjaní kritického a tvorivého myslenia rešpektovať vývinové špecifiká detí predškolského veku.
6.
Grafomotorické zručnosti detí rozvíjať postupne, v spolupráci s rodinou, s dôrazom na správny úchop písacieho a kresliaceho materiálu, primeranú pracovnú plochu a správnu polohu tela počas činnosti.
7.
Podporovať rozvíjanie pohybových schopností a zručností detí pravidelnou dennou realizáciou zdravotných cvičení a pobytu vonku, ktorého realizáciu nie je možné bezdôvodne vynechávať. V zdravotnom cvičení dávať dôraz na jeho organizáciu a vedomú relaxáciu. Podmienky realizácie pobytu vonku sú ustanovené v § 7 písm. b) vyhlášky Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 527/2007 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na zariadenia pre deti a mládež. Odporúča sa využívať hudobno-pohybové hry a pohybové hry so spevom ako súčasť zdravotných cvičení a pobytu vonku. Sezónne aktivity a výcviky realizované v súlade s podmienkami konkrétnej materskej školy využívať ako nástroj podpory zdravia a prevencie obezity.
8.
Vo výchovno-vzdelávacej činnosti uplatňovať bádateľský prístup, zaraďovať experimenty a vytvárať príležitosti na získavanie reálnych skúseností s predmetmi, javmi a situáciami rešpektujúc ciele a poslanie materských škôl.
9.
Digitálne technológie využívať ako jeden z nástrojov osobnostného rozvoja detí s dôsledným rešpektovaním vývinových osobitostí predškolského veku.
10.
Dramatickú hru chápať ako komplex edukačných činností smerujúcich k rozvíjaniu aktivity, fantázie, predstavivosti a tvorivosti detí; podnecovať deti k tvorivému sebavyjadreniu prostredníctvom rolových hier. Vo výchovno-vzdelávacej činnosti využívať bábku a ľahko ovládateľné nástroje Orffovho inštrumentára, detské hudobné nástroje a hudobný nástroj.
11.
Vytvárať a rozvíjať u detí cit ku krásam svojho regiónu, prírody, ľudového umenia a kultúrneho dedičstva našich predkov.
12.
Rešpektovať právo dieťaťa na zabezpečenie výchovy a vzdelávania v štátnom jazyku a v materinskom jazyku dieťaťa patriaceho k národnostnej menšine.
13.
Ak materská škola ponúka krúžkovú činnosť, zabezpečovať ju najmä internými učiteľmi materskej školy, v súlade so ŠkVP a len v popoludňajších hodinách po odpočinku, ktorý musí trvať minimálne 30 minút. Optimálny čas začiatku krúžkovej činnosti je po 15,00 hodine, aby krúžková činnosť nenarúšala odpočinok a činnosti realizované v súlade so ŠVP. Pri realizovaní krúžkovej činnosti rešpektovať psychohygienické požiadavky a pedagogické zásady.
14.
Dieťa s odloženým začiatkom plnenia povinnej školskej dochádzky sa považuje za dieťa so ŠVVP len vtedy, ak mu príslušné školské zariadenie výchovného poradenstva a prevencie diagnostikovalo ŠVVP. Odporúča sa zvyšovať úroveň pripravenosti detí s odloženým začiatkom plnenia povinnej školskej dochádzky na primárne vzdelávanie v základnej škole individuálnym prístupom k deťom s využitím metodického materiálu Rozvíjajúci program výchovy a vzdelávania detí s odloženou povinnou školskou dochádzkou materských školách, ktorý je dostupný na: http://www.statpedu.sk/files/articles/dokumenty/ucebnicemetodikypublikacie/rozvijajuci_program.pdf.
15.
Individuálnu logopedickú činnosť (ďalej len „ILČ“) v materskej škole môže vykonávať iba školský logopéd, ktorý je kmeňovým zamestnancom zariadenia výchovného poradenstva a prevencie zaradeného v sieti škôl a školských zariadení. ILČ sa poskytuje podľa potreby, nielen deťom rok pred plnením povinnej školskej dochádzky. Poskytovanie ILČ sa nepovažuje za krúžkovú činnosť, môže sa realizovať aj v dopoludňajších hodinách. Frekvencia ILČ je závislá od individuálnych potrieb detí.
16.
Odporúča sa na realizáciu dopravnej výchovy využívať dopravné ihriská finančne podporované MŠVVaŠ SR.

Celé znenie POP 2018/2019 je zverejnené v OKIENKU PRE UČITEĽOV

Mgr. Iveta Strukanová

riaditeľka školy



<< Späť na predchádzajúcu stránku