Pripravujeme deťom
od 15.1.2023 – 26.1.2024 –
2 týždňový projekt
JANUÁR 2024 -
Cesta okolo sveta
Cieľom týchto aktivít nášho 2 týždňového projektu bude otvárať deťom cestu k poznávaniu prírody a učiť ich formou skladania a priraďovania spoznávať jednotlivé druhy ekosystémov.
Deťom budú ponúknuté využívať pri činnosti naše UP – Elarin - (priraďovanie obrázkov podľa obrysov, veľkostí, stupňovanie náročnosti pri skladní puzzle a pod.).
Tieto pomôcky využijeme pri všetkých činnostiach,
od ranných hier až po odpoludňajšie hry
(hry na koberci, obkresľovanie, denné cvičenie, Kimova hra, námetové hry a pod.).
Čo si priblížime :
Týmto projektom u detí chceme poukázať problematiku, ktorú otvára
globálne otepľovanie, výrub pralesov, úhyn chránených zvierat, čistota ovzdušia a pod.)
pomôžeme deťom hravou a nenásilnou formou chápať, že prírodu je potrebné chrániť, aby sme ju zachovali pre budúce generácie.
Jednotlivé ekosystémy a práca s nimi:
1. Arktída - Skladanie iglu (tri stupne náročnosti)
Eskimácka rodina (počet členov, charakteristika)
Čo potrebuje Eskimák pre život (snežnice, kajak, iglu, kožušiny)
Ľadové kryhy (skladanie)
Psie záprahy (priraďovanie – prvý, posledný pes a pod.)
Spoznávanie a pomenovanie zvierat
2. More - Spoznávanie a pomenovanie morských živočíchov a koralov (viď obrázok)
Húf rýb (rátanie, rozoznávanie farieb)
Dopravné prostriedky na mori (doplňte ktoré – spoznávanie, pomenovanie, zoradenie, rátanie, veľkosť
Slaná voda – rozoznávanie druhu vody
3. Púšť - Rodina beduínov a ich typické oblečenie (počet členov, charakteristika)
Spoznávanie a pomenovanie zvierat a rastlín
Zvieracia rodina (pomenovanie samca, samice a mláďatka)
Karavána (pomenovanie, zoradenie, rátanie, stupňovanie prídavných mien)
Život pri rieke Níl (pomenovanie rieky, rozoznávanie druhu vody – sladká.
4. Savana - Spoznávanie a pomenovanie zvierat a rastlín
Rodina černochov (počet členov, charakteristika)
pomenovanie zvierat a rastlín
5. Prales - Rodina Indiánov (počet členov, charakteristika)
Indiánske obydlie – típí (pomenovanie, charakteristika)
Spoznávanie a pomenovanie zvierat a rastlín
Vodopád (rozoznávanie druhu vody – sladká)
U vybraných druhov zvierat je tzv. zvieracia rodina (pomenovanie samca, samičky a mláďatka), u iných môžete určovať, ktorému zvieraťu patrí stopa alebo srsť.
Oblasti využitia týchto pomôcok pre výchovno vzdelávaciu činnosť :
1) základy čitateľskej gramotnosti:
pomenovanie obrázkov správnymi slovami
vymýšľanie básničiek a rýmov
doplňovanie slovnej zásoby
artikulácia cvičení (napodobňovanie zvukov zvierat)
skladanie príbehov (napr. Tu bývam ja...) – Indián, Eskimák, beduín, černoch...
podpora samostatného prejavu dieťaťa (rozprávaj čo vidíš na obrázku)
2) matematická predstavivosť:
precvičovanie logického myslenia (zrakový odhad)
porovnávanie veľkostí (zvierat, ľudí a pod.)
určovanie počtu (rodiny, zvierat a pod.)
precvičovanie matematických pojmov: pridaj, uber, rovnako, menej, viac (kryhy, iglu, psí záprah, ryby, karavána)
rozvoj postrehu a pozornosti
rozoznávanie geometrických tvarov (iglu, kryhy)
3) rozvoj jemnej motoriky:
skladanie obrázkov a ich zoradenie, manipulácia s obrázkami
využitie obrázkov (ich častí) na obkresľovanie
4) rozumová výchova:
charakteristika jednotlivých ekosystémov (pomenovanie, popis, súvislosti)
orientácia v priestore (na ploche obrázka) – Kimova hra „Hádaj kde čo je?“
precvičovanie pojmov: príslovky miesta, predložky, prídavné mená
poznávanie zvierat, rastlín, ľudí, vecí, dopravných prostriedkov
poznávanie stôp zvierat, poznávanie srsti zvierat
poznávanie farieb, skladanie (iglu, kryhy ...)
kto a kde žije - (Eskimák, Indián ...) pomôcky, ktoré denne potrebujú
Využijeme všetky naše učebné pomôcky, Flysky podlahovú IT, a iné UP
..budme kresliť, tvoriť, lepiť, skladať...počítať, rozprávať sa, sledovať na IT tabuli príbehy zo života ľudí,
pozrieme si rozprávku o Nemovi a živote v mori a iné,
precvičíme si svoj jazýček...
Mgr. Iveta Strukanová
riaditeľka školy