Aktuality

Pomoc rodičom - 11.časť vzdelávanie

  

Vážení rodičia , milé deti...Pomoc rodičom -11.časť vzdelávanie

Poznáte to! Každý rodič, ktorý sa počas týchto náročných dní doma usiluje efektívne zabaviť a tiež vzdelávať svoje ratolesti vie, že to môže byť skutočne náročné.

Chceme Vás preto inšpirovať.

 

 

 

Pripravili sme si pre Vás seriál tematických aktivít, ktorých úlohou je priniesť deťom vzdelávacie témy v rôznych oblastiach a vám ušetriť čas na hľadanie inšpirácií.

 

 

Viete o tom , že naše deti majú v MŠ svoje TÁCKY ? Áno... máme ich kúpené na oboch školách. Všetky deti 5-6 ročné vedieme k sebaobsluhe, používajú príbor, a učia sa samé ho používať pri stolovaní. Dohliadame na správne používanie príboru aj lyžice v rukách detí. Rozvíjame tak u detí jemnú motoriku rúk ako aj koordináciu správneho úchopu predmetov.

V druhom polroku takto vedieme postupne aj menšie detičky.

 

 

 

Urobte tak aj vo vašich domácnostiach.

Pomôžete takto sebe, ale aj deťom.

Deti potrebujú VZOR, NÁPAD, všetko prežívajú zážitkovým učením.

Poskytli sme Vám zopár nápadov ako si pripravovať s deťmi spoločne stravu.

 

 

 

PRACOVNÝ LIST - VZOR - NÁPAD 

 

Ako viete vytvoriť obyčajný pracovný list s nakresleným príborom

v rôznych poradiach,

kde dieťa bude samé

reálne vykladať podľa predlohy ( raz lyžičku, raz vidličku , nôž – zvisle, vodorovne, atď.

 

 

Vyskúšajte si to – urobte také malé hlavolamy pomiešaných príborov.

 

 

 

 

 

 

 

Potešíme sa každej fotke stolovania vašich detí.

Fotky nám môžete zasielať na adresu: aktivity.doma@gmail.com

teší nás, že nám ich postupne posielate, ďakujeme...

 

 

 

 

 

Dnes ešte posledný blok na tému STOLOVANIE.

 

Správnemu stolovaniu možno deti učiť už od chvíle, kedy prechádzajú na tuhú stravu. Každé dieťa je iné a učí sa rôzne rýchlo, no vedieť sa samo najesť a správne používať príbor by určite malo zvládnuť pred nástupom do školy.

Prinášame vám zopár tipov, ktoré pomôžu dieťaťu naučiť sa to hravým spôsobom. 

Povieme si čosi aj o správnom stolovaní. Stolovanie je to, čo robíme pri jedálenskom stole. Teda jedenie.

 

 

 

Jesť by sme mali ideálne 5 x do dňa. Deň začíname raňajkami. Mali by byť zdravé a výživné, aby nám dali dostatok energie na štart do dňa. Po raňajkách máme desiatu. Tá by mala byť zvyčajne okolo desiatej hodiny dopoludnia. Na desiatu by sme mali mať nejaké ovocie alebo zeleninu.

Hlavné jedlo dňa je obed. Delíme ho na polievku a hlavné jedlo. Sú to zvyčajne vždy teplé jedlá. Polievku jeme lyžicou, ktorú držíme v pravej ruke ( resp. v ľavej –ak sme ľaváci).

Hlavné jedlo jeme príborom. Nožom si krájame kúsky jedla a zhŕňame ich na vidličku.

 

 

AKO NAUČIŤ DETI SPRÁVNE STOLOVAŤ?

 

AKO VIEME AJ TENTO ČAS VYUŽIŤ K UČENIU?

 

 

 

 

 

 

 

Buďte dieťaťu dobrým príkladom a vždy, keď je to možné, stolujte pri stole spoločne celá rodina. 

Čo sa je lyžičkou, vidličkou, nožom? Pripravte si obrázky jedla a obrázky príboru a nechajte dieťa roztriediť, ktorý pokrm sa čím jedáva.

Krájanie často nechávame až na staršie deti. Naučiť dieťa správne krájať jedlo mu pomôžu aj hračky na krájanie – napríklad ryby a mäso na krájanie či torta. Jednotlivé časti hračky sú k sebe prilepené suchým zipsom a po prechode dreveného noža sa oddelia. Dieťa sa tak učí narábať nožom a zároveň trénovať jemnú motoriku. 

Hračky pomôžu dieťa naučiť, ako sa servíruje jedlo. Vyzvite ho, nech vám v detskej kuchynke naservíruje koláč či šalát. Potom si spoločne povedzte, ako by sa to malo ukladať na tanier a čo k tomu potrebujeme na jedenie – vidličku či lyžičku? 

Tiež si ukážte, ako sa k jedlu správne ukladá príbor. Uvidíte, že keď sa to dieťa naučí, zaujme ho to natoľko, že vám bude rado pomáhať aj pri servírovaní spoločného obeda. Získa tak pocit spolupatričnosti pri príprave rodinných činností. 

Má problém vaše dieťa dojesť jedlo? Vyberte mu tanier s obrázkom, ktorý musí v jedle odhaliť. 

Jedlo je predovšetkým rituálom. Deti sa to môžu naučiť aj svojom hranom rituáli s hračkárskymi šálkami čaju. Čajový večierok v detskej izbe ho naučísprávať sa ako pravému hostiteľa či hostiteľku. Pozvanými môžu byť bábiky či plyšové zvieratká, ale aj rodinní príslušníci. 

Naučte sa, kedy sa podáva aké jedlo. Pomôžu vám k tomu hodiny alebo obrázky znázorňujúce dennú dobu (ráno, obed, večer). Úlohou detí bude priradiť druh jedla k času, kedy ho zvyčajne jeme. 

Z akej fľaše alebo pohára pije bábätko, školák, športovec? Vytvorte si vlastnú zábavnú priraďovačku.

Ktoré jedlá by sme mali jesť často, ktoré výnimočne a ktoré vôbec? Rozdeľte obrázky jedál alebo hračkárske jedlá na viacero kôpok a spojte túto hru s poučením o zdravej strave. 

 

OTÁZKY NA ZOPAKOVANIE:

Ako sa volá päť jedál, ktoré jeme počas dňa?

Z čoho sa skladá príbor a na čo slúžia jeho jednotlivé časti?

Hodia sa nasledujúce jedlá na raňajky, desiatu, obed alebo večeru? Špagety, banán, ryba, chlieb s nátierkou, zemiaky, orechy, ovsená kaša, palacinky, paradajková polievka?

Ktoré je tvoje obľúbené jedlo?

Akú chuť má ktoré jedlo ? Akej farby je ...?

 

 

 

 

 

 

Mgr. Iveta Strukanová a pedag. kolektív

Riaditeľka školy

 

Zdroj : https://www.toyeto.sk/blog/post/ako-naucit-deti-spravnemu-stolovaniu-10-aktivit-pomahame-vzdelavat/

 



<< Späť na predchádzajúcu stránku