Aktuality

Stretnutie rodičov 5-6 ročných detí a psychológa

Vážení rodičia zverejňujeme Vám informáciu

onedlho Vám začína 

 

Zápis deti do ZŠ

 

Riaditeľka školy  Mgr. Iveta Strukanová v súčinnosti s Centrom pedagogicko- pychologického poradenstva a a prevencie CPPPaP Karpatská 8, 04001 Košice

 

 

 

ORGANIZUJE -  Stretnutie so psychologičkou z Centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie Mgr. Martinou Molnárovou.

 

 

Online rodičovské stretuntie  pre rodičov predškolákov

 

 

Dňa 10. 03.2022 o 16.00 pozývame rodičov predškolákov

z  MŠ Budapeštianska 1 a EP Viedenská 34

na online rodičovské združenie prostredníctvom aplikácie ZOOM.

 

 

 

 

 

 

Potrebné údaje na prihlásenie budú rodičom zaslané emailom  – prostredníctvom tr.učiteliek

TÉMA: „ŠKOLSKÁ SPÔSOBILOSŤ- KEDY JE DIEŤA PRIPRAVENÉ DO ŠKOLY“

 

 

 

PROGRAM : 

Oboznámenie rodičov s témou školskej spôsobilosti.

Čo všetko zahŕňa pripravenosť dieťaťa na vstup do školy.

Čo posudzuje psychológ a akým spôsobom.

Kedy je pre dieťa vhodný čas na nástup do školy.

Aké riziká sú späté s príliš skorým a príliš neskorým nástupom dieťaťa do školy.

Spoločne môžeme diskutovať o tom, akými spôsobmi rozvíjať a pripraviť dieťa pred nástupom do školy.

 

 

Online rodičovského združenia sa povinne zúčastnia aj p. učiteľky detí predškolákov.

 

 

 

V sekcii okienko PRE RODIČOV máte zverejnené materiály 

školská zrelosť a pripravenosť detí na školu

( tie obsahujú aj TESTY,

pracovné listy,

ktoré môžete s deťmi spoločne vyskúšať

 

 

Školská zrelosť je významným medzníkom v živote dieťaťa.

Je podmienená dosiahnutím takej telesnej, rozumovej, sociálno-citovej a pracovno-motivačnej spôsobilosti dieťaťa, aby bez problémov zvládlo nároky, ktoré na neho kladie škola.

 

 

 

 

Z pedagogického hľadiska sa viac využíva pojem školská pripravenosť a tá je determinovaná kľúčovými kompetenciami dieťaťa, ktoré sú chápané ako spôsobilosť človeka preukázať určité vedomosti, zručnosti a schopnosti v praktickej činnosti. Školská spôsobilosť je termín, ktorý integruje v sebe vzájomne sa prepojené pojmy zrelosti a pripravenosti, aj keď rozlišuje medzi tými schopnosťami a zručnosťami, ktoré dieťa prirodzene získava počas procesu zrenia a tými, ktoré získava pedagogickou prípravou a nácvikom.

Školská spôsobilosť – ako naznačuje pojem – je taký stupeň úrovne vývinu dieťaťa, ktorý je potrebný, aby prvák splnil požiadavky školy.

 

Očakávania od budúceho prváka

Od dieťaťa sa vyžaduje aby bolo po stránke somatického, psychického, emocionálneho a sociálneho vývinu zrelé a pripravené zvládať požiadavky školy.

Je potrebné, aby vedelo:

osvojovať a pamätať si primerané množstvo nových vedomostí a zručností

regulovať svoju pohyblivosť a impulzívnosť

neodbiehať od činnosti, na určitý čas cielene zameriavať pozornosť

vydržať bez rodičov

adaptovať sa na skupinu, spolupracovať so skupinou

prispôsobiť sa pokynom cudzieho dospelého

Určité oslabenia v podobe zdravotného, telesného či zmyslového deficitu, oneskorovania psychického vývinu alebo nerovnomerného vývinu sa stávajú zásadnými faktormi, ktoré

sťažujú dieťaťu proces učenia a získavania nových vedomostí a zručností.

Čo by mal budúci prvák vedieť

Jazyk, reč a poznanie:

pri spontánnom rečovom prejave hovoriť gramaticky správne (skloňovať, časovať, používať minulý, prítomný a budúci čas), používať všetky slovné druhy (slovesá, prídavné mená, podstatné mená… atď );

sformulovať otázku a tiež na otázku odpovedať;

uprednostňovať verbálnu formu komunikácie (pomocou reči dosahovať cieľ);

informovať o svojich zážitkoch, pocitoch a prianiach;

vysvetliť, čo znamenajú niektoré slová (napríklad: žaba, kabát, auto), vie vystihnúť charakteristickú vlastnosť, či funkciu slova;

porozprávať krátku, známu rozprávku s udržaním dejovej línie a taktiež zoradiť obrázky (3 – 4) podľa deja rozprávky;

naspamäť poznať básničku, pesničku, riekanku a pod.;

povedať svoje meno, mená súrodencov, rodičov, kamarátov, adresu;

tvoriť nadradené pojmy, kategórie (napr.: hruška, jablko, slivka je ovocie);

tvoriť protiklady slov (napr.: malý – veľký, teplý – studený,…);

pochopiť a zrealizovať inštrukcie, pokyny (napríklad: „Vezmi si modrú pastelku a nakresli kruh do stredu papiera“).

Sluchové vnímanie:

určiť, či sa 2 slová rýmujú alebo nie;

rozlíšiť dvojice slov, či sú rovnaké alebo nie (hrady-brady, sud-sad, pije-bije,…);

určiť začiatočnú hlásku slova a poslednú hlásku v slove;

jednoslabičné slová rozložiť na hlásky napríklad: LES  →  L-E-S;

zopakovať vetu zloženú z piatich slov alebo zapamätať si štyri nesúvisiace slová.

Zrakové vnímanie:

v rade obrázkov odlíšiť, ktorý obrázok je iný, ak sa líšia v detaile a tiež vo vertikálnej a horizontálnej polohe;

nájsť zhodné obrázky;

doplniť chýbajúcu časť v obrázku;

poskladať obrázok z niekoľkých častí;

zo 6 obrázkov aspoň 3 si zapamätať.

Matematické predstavy:

rozlíšiť viac, menej, rovnako pri rôznej veľkosti a usporiadaní prvkov;

určiť množstvo o jedno viac alebo menej;

triediť prvky (tvoriť skupiny) podľa kritérií: farby, veľkosti, tvaru;

zoradiť 5 prvkov podľa veľkosti od najmenšieho po najväčší a naopak;

rozlišovať pojmy: malý-stredný-veľký, vysoký-vyšší-najvyšší, málo-menej-najmenej;

poznať a pomenovať kruh, trojuholník, štvorec a obdĺžnik.

Motorika, grafomotorika:

udržať rovnováhu, poskakovať na jednej nohe, chytať a hádzať loptu;

uvoľniť ruku pri kreslení, správne držať ceruzku;

nakresliť: postavu, vlnovku, šikmú čiaru, „zuby“, horný a dolný oblúk;

prekresliť podľa predlohy kruh, trojuholník a štvorec a pod.

Sociálne zručnosti:

spolupracovať, adekvátne komunikovať a dodržiavať pravidlá;

reagovať na pokyny autority;

byť trpezlivý, počkať, až na neho príde rad;

rozlišovať medzi hrou a úlohami;

zhodnotiť pod vedením dospelého následky vlastného správania v jednoduchých situáciách;

ovládať sebaobslužné zručnosti (obliekanie, stolovanie, hygienické návyky).

http://www.ppprk.sk/materialy-2/zapisy-prvakov/skolska-zrelost-a-pripravenost/

Mgr. Iveta Strukanová

riaditeľka školy 

 



<< Späť na predchádzajúcu stránku