Vážení rodičia zverejňujeme Vám informáciu
onedlho Vám začína
Zápis deti do ZŠ
Riaditeľka školy Mgr. Iveta Strukanová v súčinnosti s Centrom pedagogicko- pychologického poradenstva a a prevencie CPPPaP Karpatská 8, 04001 Košice
ORGANIZUJE - Stretnutie so psychologičkou z Centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie Mgr. Martinou Molnárovou.
Online rodičovské stretuntie pre rodičov predškolákov
Dňa 10. 03.2022 o 16.00 pozývame rodičov predškolákov
z MŠ Budapeštianska 1 a EP Viedenská 34
na online rodičovské združenie prostredníctvom aplikácie ZOOM.
Potrebné údaje na prihlásenie budú rodičom zaslané emailom – prostredníctvom tr.učiteliek
TÉMA: „ŠKOLSKÁ SPÔSOBILOSŤ- KEDY JE DIEŤA PRIPRAVENÉ DO ŠKOLY“
PROGRAM :
Oboznámenie rodičov s témou školskej spôsobilosti.
Čo všetko zahŕňa pripravenosť dieťaťa na vstup do školy.
Čo posudzuje psychológ a akým spôsobom.
Kedy je pre dieťa vhodný čas na nástup do školy.
Aké riziká sú späté s príliš skorým a príliš neskorým nástupom dieťaťa do školy.
Spoločne môžeme diskutovať o tom, akými spôsobmi rozvíjať a pripraviť dieťa pred nástupom do školy.
Online rodičovského združenia sa povinne zúčastnia aj p. učiteľky detí predškolákov.
V sekcii okienko PRE RODIČOV máte zverejnené materiály
školská zrelosť a pripravenosť detí na školu
( tie obsahujú aj TESTY,
pracovné listy,
ktoré môžete s deťmi spoločne vyskúšať
Školská zrelosť je významným medzníkom v živote dieťaťa.
Je podmienená dosiahnutím takej telesnej, rozumovej, sociálno-citovej a pracovno-motivačnej spôsobilosti dieťaťa, aby bez problémov zvládlo nároky, ktoré na neho kladie škola.
Z pedagogického hľadiska sa viac využíva pojem školská pripravenosť a tá je determinovaná kľúčovými kompetenciami dieťaťa, ktoré sú chápané ako spôsobilosť človeka preukázať určité vedomosti, zručnosti a schopnosti v praktickej činnosti. Školská spôsobilosť je termín, ktorý integruje v sebe vzájomne sa prepojené pojmy zrelosti a pripravenosti, aj keď rozlišuje medzi tými schopnosťami a zručnosťami, ktoré dieťa prirodzene získava počas procesu zrenia a tými, ktoré získava pedagogickou prípravou a nácvikom.
Školská spôsobilosť – ako naznačuje pojem – je taký stupeň úrovne vývinu dieťaťa, ktorý je potrebný, aby prvák splnil požiadavky školy.
Očakávania od budúceho prváka
Od dieťaťa sa vyžaduje aby bolo po stránke somatického, psychického, emocionálneho a sociálneho vývinu zrelé a pripravené zvládať požiadavky školy.
Je potrebné, aby vedelo:
osvojovať a pamätať si primerané množstvo nových vedomostí a zručností
regulovať svoju pohyblivosť a impulzívnosť
neodbiehať od činnosti, na určitý čas cielene zameriavať pozornosť
vydržať bez rodičov
adaptovať sa na skupinu, spolupracovať so skupinou
prispôsobiť sa pokynom cudzieho dospelého
Určité oslabenia v podobe zdravotného, telesného či zmyslového deficitu, oneskorovania psychického vývinu alebo nerovnomerného vývinu sa stávajú zásadnými faktormi, ktoré
sťažujú dieťaťu proces učenia a získavania nových vedomostí a zručností.
Čo by mal budúci prvák vedieť
Jazyk, reč a poznanie:
pri spontánnom rečovom prejave hovoriť gramaticky správne (skloňovať, časovať, používať minulý, prítomný a budúci čas), používať všetky slovné druhy (slovesá, prídavné mená, podstatné mená… atď );
sformulovať otázku a tiež na otázku odpovedať;
uprednostňovať verbálnu formu komunikácie (pomocou reči dosahovať cieľ);
informovať o svojich zážitkoch, pocitoch a prianiach;
vysvetliť, čo znamenajú niektoré slová (napríklad: žaba, kabát, auto), vie vystihnúť charakteristickú vlastnosť, či funkciu slova;
porozprávať krátku, známu rozprávku s udržaním dejovej línie a taktiež zoradiť obrázky (3 – 4) podľa deja rozprávky;
naspamäť poznať básničku, pesničku, riekanku a pod.;
povedať svoje meno, mená súrodencov, rodičov, kamarátov, adresu;
tvoriť nadradené pojmy, kategórie (napr.: hruška, jablko, slivka je ovocie);
tvoriť protiklady slov (napr.: malý – veľký, teplý – studený,…);
pochopiť a zrealizovať inštrukcie, pokyny (napríklad: „Vezmi si modrú pastelku a nakresli kruh do stredu papiera“).
Sluchové vnímanie:
určiť, či sa 2 slová rýmujú alebo nie;
rozlíšiť dvojice slov, či sú rovnaké alebo nie (hrady-brady, sud-sad, pije-bije,…);
určiť začiatočnú hlásku slova a poslednú hlásku v slove;
jednoslabičné slová rozložiť na hlásky napríklad: LES → L-E-S;
zopakovať vetu zloženú z piatich slov alebo zapamätať si štyri nesúvisiace slová.
Zrakové vnímanie:
v rade obrázkov odlíšiť, ktorý obrázok je iný, ak sa líšia v detaile a tiež vo vertikálnej a horizontálnej polohe;
nájsť zhodné obrázky;
doplniť chýbajúcu časť v obrázku;
poskladať obrázok z niekoľkých častí;
zo 6 obrázkov aspoň 3 si zapamätať.
Matematické predstavy:
rozlíšiť viac, menej, rovnako pri rôznej veľkosti a usporiadaní prvkov;
určiť množstvo o jedno viac alebo menej;
triediť prvky (tvoriť skupiny) podľa kritérií: farby, veľkosti, tvaru;
zoradiť 5 prvkov podľa veľkosti od najmenšieho po najväčší a naopak;
rozlišovať pojmy: malý-stredný-veľký, vysoký-vyšší-najvyšší, málo-menej-najmenej;
poznať a pomenovať kruh, trojuholník, štvorec a obdĺžnik.
Motorika, grafomotorika:
udržať rovnováhu, poskakovať na jednej nohe, chytať a hádzať loptu;
uvoľniť ruku pri kreslení, správne držať ceruzku;
nakresliť: postavu, vlnovku, šikmú čiaru, „zuby“, horný a dolný oblúk;
prekresliť podľa predlohy kruh, trojuholník a štvorec a pod.
Sociálne zručnosti:
spolupracovať, adekvátne komunikovať a dodržiavať pravidlá;
reagovať na pokyny autority;
byť trpezlivý, počkať, až na neho príde rad;
rozlišovať medzi hrou a úlohami;
zhodnotiť pod vedením dospelého následky vlastného správania v jednoduchých situáciách;
ovládať sebaobslužné zručnosti (obliekanie, stolovanie, hygienické návyky).
http://www.ppprk.sk/materialy-2/zapisy-prvakov/skolska-zrelost-a-pripravenost/
Mgr. Iveta Strukanová
riaditeľka školy